Crescent

Crescent

Det började en gång i källaren på cykelfabriken i Monark, året var 1957. Fritidsbåtar på den tiden var byggda i trä och att experimentera med glasfiber och polyester var ett vågat äventyr. Ingen visste hur marknaden skulle ta emot ett material som i princip skulle vara underhållsfritt, idag vet vi svaret. Träbåtar är sällsynta och glasfiberarmerade båtar dominerar totalt. Initiativtagare till att börja med glasfiberbåtar var en båtintresserad ingenjör på Monark som hette Bernt Sallén och som sagts pågick experimenten i källaren i fabriken där det tillverkades cyklar och mopeder. Det dröjde inte länge innan protesterna från cykelmontörerna kom, eftersom det luktade väldigt starkt om polyestern på den tiden. Detta ledde till att man etablerade en egen fabrik där produktionen tog fart. Andra problem på den tiden var att på båtmässor talades det lite vanvördigt om båtar som inte luktade fernissa, vilket träbåtar gjorde. För att möta träbåtsfolkets tveksamheter över det mesta som hade med glasfiberbåtar att göra, så tillverkades båtarna extra tjocka så att inget skulle gå sönder. Men successivt minskade tjockleken, ju mer erfarenhet man fick om materialets hållfasthet. Inte minst genom tester av Lloyds Register, som gjorde hårda hållfasthetsprov. Detta var långt före Sjöfartsverket kom in i bilden, men Monark Crescent har alltid på frivillig grund haft som ledstjärna att en kund skall alltid känna sig trygg i en Crescentbåt. Därför har vi genom åren kontrollerats av Lloyds Register, Svenska Sjöfartsverket och numera Det Norke Veritas.

Idag tillverkas Crescentbåtarna i en nyuppförd fabrik, fortfarande med hantverksmässig skicklighet för att upprätthålla en god kvalité. De flesta båtmodellerna genom åren är konstruerade av välkände Pelle Petterson, men även andra konstruktörer såsom Peter Norlin, Harry Becker, Rolf Eliasson och Bror Svenungsson har ritat båtar för Monark-Crescent.

Du kanske känner någon eller t.o.m du själv är ägare till någon av Monark-Crescent tillverkad båtar och kan då säkert intyga att kvalité och användbarhet i våra båtar är av bästa slag.

Sortera efter:
Visa:
Visa: Lista Sida vid sida
  • Crescent 375 Sailor
    Crescent 375 Sailor är en lättrodd plasteka som är mycket populär tack vare sitt dubbelskrov i sidorna som ger en smart avlastningshylla. Båten är klassificerad av Det Norske Veritas. Åror medföljer. Osänkbar. ..
    13 150kr 17 950kr
  • Crescent 364 Rodd
    Crescent 364 Rodd är en mycket lättrodd båt. Den är lätt nog för att lyfta upp på biltaket och stor nog för tre vuxna personer. Den breda relingssargen ger båten god styvhet, något som känns när man sätter årorna i vattnet och gör ett par drag. Utrustad med ordentliga bärhandtag och tre löstagbara tofter av trä. Kan utrustas med en mindre motor, men egentligen är ju 364 en roddbåt! ..
    16 750kr 17 975kr
  • Crescent 444 Rodd
    Du får stå för all underhållning själv, men egentligen behövs det inte mycket. Det räcker med att lacka tofterna och göra rent bottnen, sedan klarar sig 444 Rodd ganska bra.  En klassisk modell som kombinerar träbåtens känsla med glasfiberbåtens bekvämlighet. Den unika bottenformen ger båten god drift både i lugn sjö och i strida vattendrag. Låsbart stuvfack i aktern. Mittoften kan flyttas om för att uppnå bästa balans vid rodd. Väger bara dryga 100 kg. ..
    22 900kr 22 900kr
  • Crescent 405
    Crescent 405 är en oöm och rejäl plastbåt för hela 5 personer. Den är dessutom klassificerad av Det Norske Veritas. Man sitter högre än de allra flesta båtar i denna storleksklass. Det finns möjlighet att konvertera båten med styrpulpet, färdig förstärkning finns på båten från början. Åror ingår. Fungerar bra som en planande båt med 8 till 15 hk eller som en roddbåt med mindre motor.   Tillbehör; Hamnkapell akryl  5215:- Hamnkapell PVC  4715:- Styrpulpet, styrkabel monterad  8500:- ..
    16 900kr 24 900kr
  • Crescent 434
    Crescent 434 har ett grundgående skrov och passar alldeles förträffligt för badturerna ut bland öarna.  Lättdrivet skrov som ger goda farter även med en 10 hk motor. Fast det går bra att tuffa fram i sakta mak också. Låsbart stuvfack med separata utrymmen för tank och batteri i aktern och dessutom ett extra fack i fören. Toft med uppfällbar mittdel, åror och årklykor. Kan man önska något mer? Det skulle i så fall vara ett av kapellen som finns som extra tillbehör. Extra tillbehör; Grabbräcksats 170 cm per par 3825:- ..
    36 950kr 37 400kr
  • Crescent Cosmos
    Cosmos, den lilla, stora båten som ger dig som gillar fart och action massor av körglädje. Integrerad styrpulpet och ett snyggt designat skrov ger båten ett tufft utseende. Cosmos är både en fräck ungdomsbåt och en stadig utflyktsbåt för familjebruk. Extra tillbehör; Hamnkapell PVC delbart  5035:- Hamnkapell akryl delbart 7470:- Dynsats akter (med ryggstöd)  3488:- Dynsats fören  4810:- ..
    46 750kr 57 850kr
  • Crescent 465 Trader
    Crescent 465 Trader är populär, stilren, klassisk och användbar till det mesta. Rejäla stuvfack där fiskeutrustningen får plats, prylfack vid den integrerade styrpulpeten, automatisk elektrisk länspump. Över 500 kg, eller sju personer om man så vill, lastar 465 Trader och med sitt höga fribord känns båten extra tillförlitlig. Vill du använda muskelkraft kommer båtens nedsänkta årklykfästen väl till pass. Vindskärm, vindruta till fördäcket, olika kapell och akterhytt är några av de spännande tillbehör vi kan erbjuda. ..
    58 400kr
  • Crescent Primo
    Primo är en populär styrpulpetbåt med dubbla pulpeter vilket ger bra vindskydd även för passagerare. Låt solen gassa eller låt det komma en skur! Det gör egentligen inget, för Primo kan utrustas för både det ena och det andra. Med extra dynor får du ett härligt soldäck och med ett akterkapell är du skyddad mot vind och väta. Primo är en styrpulpetbåt med goda egenskaper, konstruerad av Pelle Petterson. Fräck design och stora ytor ger Primo en extra personlighet. Bad- och räddningsstege, förpulpit med integrerade grabbräcken, lanternor ..
    86 500kr
  • Crescent 491 SC
    Denna styrpulpetbåt i femmetersklassen är designad av Pelle Pettersson. Den breda innerlinen i fören i kombination med spetsigheten i vattenlinjen andas genomtänkt design. Det är ju inte ovanligt när det gäller Pelle Pettersson. Modellen är rakt igenom dubbelskrovig och har självläns som standard. Lanternor och brandsläckare är också standard. Exempel på extra tillbehör: Dynsats fören galon 6475:- Dynsats akter med ryggstöd galon 5540:- Teaklaminatdurk 6070:- Hamnkapell i PVC 5220:- Bottenmålning 7285:..
    65 900kr
  • Crescent 491 HT Gemini
    Du borde känna på Gemini, en komplett båt med lättdrivet skrov. Utrustad med högt kapell, lanternor, och ett par av marknadens bekvämaste stolar. Gemini är väl genomtänkt och praktisk. Vill du övernatta går det alldeles utmärkt i kojplatserna under hardtopen. Gemini har bra förvaringsutrymmen, det breda fördäcket och den uppåtvinklade förluckan som hålls uppe med gasfjädrar gör det enkelt att gå ombord. Pelle Petterson har lagt ner sin själ i Gemini, nu har du chansen att njuta av en båt som kan ge många sköna dagar bland kobbar och s..
    128 200kr
  • Crescent 506
    Du väljer själv om du vill ha Crescent 506 utrustad med två extra kuber som sittplats. Det beror helt enkelt på vad du skall använda din båt till. Crescent 506 har v-format skrov och i standardutrustningen ingår bad- och räddningsstege, styrpulpet med vindruta, brandsläckare och huvudströmbrytare. I akterspegeln finns plats för montering av en mindre extramotor. Behöver vi nämna att det finns en hel del intressanta tillbehör till såväl 506 som övriga Crescentbåtar? Givetvis är Crescent 506 kontrollerad och klassificerad på bästa vis , nä..
    71 850kr
  • Crescent 552 Björnen
    Gillar du jakt och fiske är detta den perfekta båten för dig. Björnen är rymlig och stabil med självlänsande durk, med integrerad styrpulpet och med vindruta. I standardutrustningen ingår självlänssystem, styrsats, vindskärm med rostfritt handtag runt om, brandsläckare och fast tank på ca 70 liter. Båten väger 480 kg utan motor och är godkänd för 4 personer. Snart napper det!   Tillbehör; Vindruta till fördäck  13255:- Hamnkapell akryl delbart 9404:- Hamnkapell PVC delbart  6665:- Targabåge ..
    85 800kr